Blogimainonnan tuleva ohjeistus

Blogi on viettänyt tämän viikon hiljaiseloa ja sama tahti jatkunee ensi viikollakin. Tänään olen lähdössä taas Helsinkiin - toivottavasti kauniit säät jatkuvat vielä ensi viikkoon.

Halusin kuitenkin pikaisesti kirjoitella aiheesta, joka pyöri eilen illalla mielessä ennen nukkumaan menoa. Nimittäin blogimainonnasta ja suunnitteella olevasta ohjeistuksesta blogimainonnalle. Luonnoksen voitte käydä lukemassa täällä: http://www.asml.fi/wp-content/uploads/Blogimainonnan_ohjeistusluonnos.pdf

Ensimmäinen reaktio luonnokseen oli positiivinen. Hyvä, että saamme yhtenäisen ohjeistuksen blogimainontaan. Heti toinen ajatus tämän jälkeen oli kylläkin, että olen ollut tyytyväinen siihen tapaan, millä lukemani blogit ovat asian hoitaneet. Eli ylilyönteihin en itse ole oikeastaan törmännyt.

Eilen illalla aloin kuitenkin miettimään tarkemmin tuon kyseisen luonnoksen sisältöä. Pääosin olen täysin samoilla linjoilla esityksen kanssa, mutta lähdin ajatuksellisesti vertaamaan blogeille tarkoitettua ohjeistusta lähinnä naistenlehtien harjoittamaan mainontaan, sekä kosmetiikka- ja tuotearvioihin. Jotenkin tuon ohjeistuksen sisältö tuntuu kyllä hiukan tiukemmalta ylipäänsä, mutta myös siihen taustaan peilaten, että lehdet toimivat ammattimaisesti ja blogit lähinnä harrastuspohjalta. Naistenlehdissä saattaa olla monen sivun mainoksia, jotka näyttävät ihan tavallisilta lehtijutuilta - viimeisellä sivulla vain on pienellä jonnekin alalaitaan kirjoitettu sana mainos. Naistenlehdet saavat arvioimansa kosmetiikan yrityksiltä ilmaiseksi (tästä ei erikseen mainita missään) ja toimittajat käyvät läpi samat infotilaisuudet ja vippi-illat kuin bloggaajatkin. Varmasti myös lehdessä paljon mainostavan yrityksen tuotteita otetaan mielellään mukaan itse juttuihin jne..

Olen sitä mieltä, että jos bloggaaja tekee yhteistyötä yrityksen kanssa, siitä tulee olla selkeä maininta, kuten myös saadut tuotteet on hyvä mainita ne ensi kertaa esiteltäessä. Mutta ohjeistuksen tarkat sanamuodot ja disclamer tekstin sijoittelumääräykset ovat mielestäni hieman liikaa. Mielestäni loppuun liitetty 'yritysyhteistyö' tai 'mainos' teksti on riittävä. Tuotteita voidaan saada monestakin eri lähteestä - toivoisin niistä (siis blogia varten erityisesti saaduista tuotteista) teksteissä mainittavan, mutta minulle riittää kyllä hieman vapaamminkin muotoiltu saantipaikan erittely, tai vain teksti saatu.

Sinänsä en siis kritisoi ohjeistuksen luomista, mutta mietiskelin vain sen tiukkuutta verrattuna valtamediaa koskeviin käytäntöihin.

ps. Napsin instagramiin kuvia päivittäin, joten jos haluatte pysyä menossa mukana sitä kautta, käykää täällä: instagram.com/rufflesnswirls

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

Professional Blog Designs by pipdig