I learned my lesson

Kuten aiemmin postimerkkipostauksessa vihjailin, minun oli tarkoitus pitää tällä viikolla arvonta blogini lukijoille. Se oli tarkoitus pitää yhteistyössä erään yritys X:n kanssa.

Yritys X:n kanssa sovimme, että he lähettäisivät arvontatuotteet minulle niin, että ehtisin saada ne tähän viikonloppuun mennessä, ja että itse lähettäisin ne sitten voittajille. Jäin siihen oletukseen, että kaikki oli ihan selvää ja sovittua.

Aloin alkuviikosta sitten varmistelemaan vielä lähetysten saapumista. Sähköpostiini vastasi eri ihminen kuin se, jonka kanssa olin asioita hoitanut. Minulle kerrottiin, että tuotteita ei oltu (vielä) valitettavasti lähetetty, mutta voisimme hoitaa asian niin, että pitäisin arvonnan ja yritys itse lähettäisi tuotteet voittajille.

Yön yli asiaa mietittyäni päädyin perumaan koko arvonnan ja sitä myötä kaiken yhteistyön yritys X:n kanssa. En oikeastaan saanut minkäänlaista selitystä tälle sotkulle yrityksen puolelta ja se ei luo mielestäni kovin hyvää kuvaa kyseisestä yrityksestä. Myös se pieni pelko minulla oli taustalla, että ehkä toimitus suoraan voittajillekin jotenkin epäonnistuisi. Yritys X ei ole suomalainen yritys, mutta sen tuotteita myydään täällä.

Todennäköisesti taustalla on ollut vain inhimillinen erhe, mutta jos yritys itse, ilman mainos- tai PR-toimiston apua, alkaa harjoittamaan blogimarkkinointia, kannattaisi se hoitaa hyvin ja suoraselkäisesti. Tässäkin tapauksessa yritys olisi periaatteessa saanut puoli-ilmaista mainosta itselleen. Eli kyseessä ei ollut blogimainonta - minulle ei oltaisi maksettu - vaan yritys lukijoilleni lahjoittamien tuotteiden kautta olisi saanut tilaa ja näkyvyyttä blogissani. Vaikkei tässä nyt mitään suurta ja dramaattista tapahtunutkaan, päätin viheltää pelin poikki. Lähinnä koska en ole näihin yhteistyöjuttuihin mukaan aiemmin juurikaan lähtenyt ja toivoin, että kaikki olisi mennyt hyvin ja vaivattomasti niin, että olisin voinut seistä arvonnan ja sen tuotteiden takana hyvillä mielin.

Itse en koskaan suoranaisesti ole blogimainontaa tai yritysyhteistyötä vastaan ole ollut - kunhan se hoidetaan blogin linjaa noudattaen ja avoimesti. Erityisesti suurten blogien mielestäni kannattaakin siirtyä niitten ilmaisten shampoopullojen esittelystä blogimainonnan suuntaan. Eli siis ilmaisen tilan antamisesta yrityksille (mitä nuo tuotenäytteiden arviot periaatteessa ovat) maksettuihin, blogin linjaan sopiviin kampanjoihin. Mutta tämä on jo aivan toinen aihe.. Ehkä siitä tarkemmin joskus toiste.

Olen pahoillani arvonnan peruuntumisesta! Pidän sellaisen joka tapauksessa ennen joulua - ihan omakustanteisesti:)

2 kommenttia

  1. Harmi:/ Nyt jäi kyllä kiinnostamaan mikä yritys oli kyseessä!??

    VastaaPoista
  2. Anonyymi: Niinpä!

    No en nyt halunnut yrityksen nimeä mainita. Kyseessä oli lähinnä jonkinlainen kommunikaatiokatkos, mikä on ihan inhimillistä. Yrityksen tuotteet ovat mielestäni hyviä jne.. Itselleni hyvää opetuksena tästä tuli se, että mistään ei kannata etukäteen hehkuttaa:)

    VastaaPoista

Professional Blog Designs by pipdig