Ginger

Yksi hyvinvoinnin perusaineksista on ruoka. Oma ruokavalioni on aikojen saatossa muuttunut aika dramaattisestikin. Olen mm. rajoittanut lihan syöntiä sen tuottaman väsyneen ja tukkoisen olon vuoksi, ja siirtynyt syömään kasvispainotteista ruokaa kalalla ja kanalla höystettynä. Lihan syömisen vaikutukset huomaa oikeastaan vasta sitten kun sen lopettaa. Pari kuukautta sitten söin pitkästä aikaa kunnon pihvin, ja se tuli aika pian ulos... Senkin jälkeen koko loppupäivän tuntui siltä, että vatsassa olisi ollut kivi.

Ajattelinkin, että voisin kirjoitella blogiini aina silloin tällöin myös omiin kokemuksiini pohjautuvaa arviota ruosta ja terveellisestä elämästä. Ensimmäiseksi haluan nostaa esiin erään juuren, johon tutustuin kunnolla viitisen vuotta sitten, eli inkiväärin.

Inkivääri on pysty, monivuotinen kasvi, jolla on haarova, muhkurainen ja vaakasuora juurakko (maanalainen varsi). Juurakosta nousee sekä metrin korkuisia, yhteenkiertyneiden lehtituppien muodostamia lehtiversoja että kukkaversoja.

Arominsa ja kirpeän makunsa vuoksi inkivääriä käytetään leivonnaisten, säilykehedelmien, makeisten, inkiväärioluen (ginger ale), aperitiivien, liköörien, keittojen ja kastikkeiden sekä currymausteseoksen aineosana. Inkivääriä käytetään paljon trooppisilla alueilla missä se kasvaa, koska se laajentaa ääreishiusverisuonia, lisää hieneritystä ja täten viilentää ihoa. Sitä käytetään myös erilaisten vatsavaivojen hoitoon sekä estämään pahoinvointia.

Inkivääri sisältää yleensä 1-3% eteeristä öljyä, hartsia, joka koostuu öljystä ja karvasaineista, 6-8% lipidejä, n. 9% proteiineja sekä tärkkelystä.

Inkiväärin sisältämät karvasaineet kiihdyttävät ruuansulatusnesteiden eritystä ja näin ollen inkivääriä käytetään lisäämään ruokahalua ja edistämään ruuansulatusta. Jauhettu inkivääri (940-2000 mg) estää matkapahoinvointia yhtä hyvin kuin 100 mg dimenhydramiinia kun se otetaan n. 25 minuuttia ennen matkaa. Inkiväärin vaikutus ei kohdistu keskushermostoon, toisin kuin dimehydramiini, vaan ilmeisesti suoraan vatsan eritystoimintaan.

Inkivääriuutteita, jotka sisältävät runsaasti gingeroleja ja vähän shogaoleja, on kehitetty erilaisten reumaattisten sairauksien hoitoon, kipuja lievittämään ja notkeutta lisäämään. Esimerkiksi HMP-33 uute estää in vitro prostaglandiinien (aiheuttavat kipua) ja leukotrieenien (aiheuttavat tulehdusreaktioita) muodostumista. HMP-33 toimii myös antioksidanttina eli estää erilaisia hapetusreaktioita. Uute on ihmisillä tehdyissä kokeissa osoittautunut tehokkaammaksi kuin plasebo, mutta vähemmän tehokkaaksi kuin ibuprofeeni. Eräs toinen inkivääriuute, EV.EXT™, estää myös prostaglandiinien ja leukotrieenien muodostumista. Lisäksi se myös estää sytokiinien (aiheuttavat kipua, tulehdusta ja rappeuttavat kudoksia) muodostumista.

Inkivääriä käytetään mausteena, lisäämään ruokahalua, edistämään ruoansulatusta, estämään matkapahoinvointia ja oksentamista sekä päiväkirurgian yhteydessä estämään pahoinvointia. Inkivääriuutteita käytetään reumaattisten sairauksien yhteydessä kipua lievittämään ja edistämään nivelten notkeutta. Inkiväärivalmisteita ei tulisi käyttää raskauden ja imetyksen aikana.
(teksti kokonaisuudessaan: Tohtori.fi)

Itse nautin inkivääriä yleensä teen muodossa. Eli ostan yhden juurikon, josta kuorin ja paloittelen n. 1/4 osan (koosta riippuen). Palat kiehautan vedessä ja annan niiden hautua hetken. Inkiväärijuoman nautin tietysti hunajan kanssa. Tämä on vahvempana myös yksi ehdottomista flunssajuomistani. Suosittelen kokeilemaan!

kuva, kuva

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

Professional Blog Designs by pipdig